F1: a csapatok kiközösítették a Ferrarit
[origo] 2004.10.25. 22:00
Befejeződött a 2004-es Forma-1-es szezon, az utolsó, brazil futamot Juan Pablo Montoya nyerte leendő mclarenes csapattársa, Kimi Räikkönen előtt.
Háború a csapatok között
Jól kezdődött a Brazil Nagydíj, a start előtt eleredő eső alaposan összekuszálta a mezőnyt. Percekig szinte csak találgatni lehetett, ki áll az élen, amint azonban felszáradt a pálya, jött az idén megszokott műsor. Előzés alig, feszültség csak kerékcserék alatt, még jó, hogy a végére felpörögtek a fiúk. Kimi Räikkönen az utolsó körökben nagyon nyomta a végül diadalmaskodó Juan Pablo Montoyát, s a negyedik-hetedik helyért is izgalmas csata alakult ki Fernando Alonso, Szato Takuma és a két Schumacher között.
De mielőtt jönnének a nyilatkozatok, emlékezzünk meg a hétvége további eseményeiről is. Volt ugyanis belőlük bőven, kezdjük mindjárt azzal, hogy a csapatok gyakorlatilag mindennap találkoztak. A téma mi más is lehetett volna, mint a Max Mosley FIA-elnök és Bernie Ecclestone által oly sokat emlegetett költségcsökkentés, az istállók közös nyilatkozatban kötelezték el magukat a takarékosabb "üzemelésre".
Az első, pénteki találkozón még a Ferrari is részt vett, a konstruktív hangulatú beszélgetésen több építő szándékkal megfogalmazott javaslat is elhangzott. (Akadt olyan, Ecclestone által lelkesen támogatott felvetés is, hogy térjen vissza a sportág az évekkel ezelőtti állapotokhoz, s a mostani kicsik helyett ismét nagy rajtszámok virítsanak a kasztnikon.) A csapatfőnökök két témát jártak körbe, a "pénzpocsékolásért" elsősorban felelős tesztkérdést, valamint a gumiháborút. A Ferrari számára azonban előbbi kényes téma, az olaszok korábban többször kijelentették, nem mennek bele semmiféle korlátozásba a gyakorlásokat illetően, s noha nem mondták ki, mindenki tudja, miért: nem akarják elveszíteni azt az előnyt, amit saját tesztpályáik jelentenek.
Talán ezért, talán másért, mindenesetre a maranellóiak nem vettek részt a szombati tanácskozáson (mondjuk - álláspontjuk ismeretében - a többiek meg sem hívták őket...), amelyen Ecclestone ismertette a 2005-ös versenynaptár tervezetét. A Brit és Francia Nagydíj is benne volt a főguru által ismertetett kalendáriumban, a csapatok hajlandóak 19 futamon részt venni, ha ezért megkapják a jussukat. Megjegyezték viszont, Ecclestone és Mosley hiába lelkesedik a nemhivatalos Brit GP gondolatáért, a maguk részéről nem akarnak olyan futammal vesződni, amelyért nem jár vb-pont. (Végsősoron ez is a költségcsökkentés egyik formája...) A Ferrari annyiba belement (még pénteken), Ecclestone tárgyaljon a gumigyártókkal tesztjeik számának limitálásáról (a tanácskozáson nem hangzott el konkrétan, egy cég legyen jelen a sportágban, holott a többség ezt szeretné), azt viszont nem volt hajlandó aláírni, hogy az egyéb tesztek számát radikálisan csökkentsék. A többi csapat javaslata szerint a pénteki szabadedzéseken kívül mindössze tíz napot lehetne tesztelni, a Ferrari erre kapásból nemet mondott, s valószínűleg még csak tárgyalási alapnak sem tekinti. Holott az ő hozzájárulásuk is kellene, hogy ezeket a regulákat is bevezessék az FIA-féle módosítások mellett. (Mosley annyit jegyzett meg, a csapatok kissé elkéstek a cselekvési tervvel.)
Apropó, szabályváltoztatások: a várakozásoknak megfelelően az új motorszabvány ellen tiltakozó hármas, a BMW, a Honda és a Mercedes felemelte a szavát az intézkedés ellen, a BMW részéről Mario Theissen indokolta, miért is döntött rosszul az illetékes testület. "Folyton a költségcsökkentésről papol az FIA, ha azonban valóban ezt akarja, nem kellene nagy kiadásokkal járó új motorszabvány kifejlesztésére kényszerítenie a csapatokat" - mondta Theissen. "Arról ne is beszéljünk, kissé rövid idő áll rendelkezésünkre a projektre." A hondások azt fejtegették, az lenne a legegyszerűbb, ha most egyszerűen kiszállnának, ám amíg lehet, harcolni fognak. A három gyártó, ha úgy adódik, akár jogi úton is kész megtámadni az új szabályt, erről döntés később várható.
Mint idén szinte mindig, Brazíliában is a Ferrari volt a nagy esélyes (a maranellóiak nem tudták megdönteni a McLaren 1988-as és saját 2002-es rekordjukat, most is 15-ször nyertek, mint akkor), ám ezúttal nem a saját vezetői hibája miatt a 18. rajtkockába szorult Michael Schumacher, hanem Rubens Barrichello volt az első hely legfőbb várományosa. Versenyét azonban a Ferrari eltaktikázta, nem hívták ki időben kereket cserélni, így végsősoron a harmadik helynek is örülhetett. Holott nagyon szeretett volna győzni, másról sem beszélt egy hétig, mint hogy olyan lenne számára hazai közönség előtt ünnepelni, mint világbajnokságot nyerni. "Büszke vagyok az egész csapatra, a rajongóknak pedig szeretném megköszönni, hogy kilátogattak a pályára" - kezdte Barrichello. "A körülmények, sajnos, nem nekünk kedveztek, ennél többet nem lehetett kihozni ebből a napból. Mindent megpróbáltam, nincs szégyenkeznivalóm, emelt fővel nézek bárki szemébe még fájós nyakammal is. Stratégiánk működött, még ha a végeredmény kissé csalódást keltő is, hiába domináltunk, volt nálam két gyorsabb fickó. Az időjárás nem játszott a kezemre, de azért boldog vagyok, hogy felállhattam a dobogóra."
Csapattársának, Michael Schumachernek mostanság nem megy Interlagosban, tavaly kicsúszott, idén a szabadedzést (ezzel gyakorlatilag egész versenyét) szúrta el, s a nagy sietségben vasárnap is bemutatott egy piruettet. "Nincs okom a szomorúságra, csak Rubenst sajnálom nagyon" - nyilatkozta Schumacher. "Igazából hiába csöpörgött, nem volt elég vizes a pálya, ha az lett volna, jobban jöhettünk volna ki ebből a versenyből. Ha nem pördülök meg, negyedikként is célba érhettem volna, de ezen már kár csámcsogni. Frissnek érzem még magam, de őszintén szólva jót fog tenni egy kis pihi a következő idény előtt."
Ross Brawn technikai igazgató szerint álomszerű volt az idei szezon a Ferrari számára.
Olasz sajtóvisszhang |
La Gazzetta dello Sport: "Montoya nevet, Rubens sír. Montoya ünnepel Barrichello hazájában. Rubens harmadik, Schumi csak hetedik: a brazíliai kirándulás rémálom lett a Ferrari számára."
Corriere della Sera: "Montoya búcsúja elrontotta a Ferrari örömét. Barrichello keserű Brazíliája." Il Piccolo di Trieste: "Csak Montoya szambázott Sao Paulóban." La Stampa: "Williams-győzelemmel zárult a Ferrari-egyeduralom jegyében zajló szezon." La Repubblica: "Apró szépséghiba a világbajnokság végén. Az eső elárulta Rubenst. Az új szabályokat külön a Ferrari ellen hozták." (MTI)
| | "Két évvel ezelőtt azt hittem, hogy felülmúlhatatlan lesz a 2002-es idényünk. Most pedig nemcsak megismételtük, hanem bizonyos szempontból még sikeresebbek is voltunk" - mondta a brit szakember, akinek irányításával a Ferrari zsinórban hatodszor nyerte meg a konstruktőri pontvadászatot.
A futam meglepetésemberei Fernando Alonso, Jacques Villeneuve és David Coulthard lehettek volna, ők hárman eleve száraz gumikkal álltak fel a rajtrácsra. Számításuk mégsem jött be, Villeneuve és a talán utolsó versenyén részt vett Coulthard a vert mezőnyben végzett, egyedül Alonso ért oda a negyedik helyre. "Nagy kockázatot vállaltunk azzal, hogy slick gumikat választottunk" - magyarázta Alonso. "Az autót nagyon nehezen lehetett irányítani, a felvezető körben, valamint a start után is kicsúsztam. Aztán folyamatosan egyre jobb lett a helyzet, a vezetést is sikerült átvennem, de első kiállásom után nem voltam olyan gyors, hogy felállhassak a dobogóra. Az autó végig alulkormányozott volt, ennek dacára sikerült megtartanom a negyedik helyet. A világbajnokságot is ebben a pozícióban zártam, s mivel fő célom ez volt, kicsit sem vagyok elégedetlen."
Az utolsó renault-s versenyét letudó Villeneuve sem tűnt annak. "Ma egész gyors voltam, a rajt után Fernandót is megelőzhettem volna, de nem akartam felesleges kockázatot vállalni. Amíg a pálya nedves volt, veszítettem egy kis időt, de aztán sikerült felgyorsulnom." Coulthard inkább búcsúzósra fogta: "Nagyon nehéz pillanatok ezek számomra, hiszen számtalan évet töltöttem el Wokingban. Csak annyit mondok, mindig emlékezni fogok 12 győzelmemre, 51 dobogós helyezésemre és 412 pontomra" - mormolta a skót, aki pontosan 150 versenyt teljesített az ezüst nyíllal.
Nála csúnyábban búcsúzott a száguldó cirkusztól a Jaguar, Christian Klien nemes egyszerűséggel becsukta a kaput csapattársa, a Williamshez igazoló Webber előtt. Ő folytathatta, az ausztrál kiesett, nagy kérdés, mi lesz az együttes sorsa. Amennyiben igaz viszont, ami Gianmaria Bruniról terjed, az olaszt nem látjuk többet Forma-1-es autóban. Állítólag azért nem teljesített mért kört az időmérő edzésen, mert megsértődött egy taktikai döntés miatt, ilyet nála jóval tehetségesebb emberkék sem engedhetnek meg maguknak. Hogy csapattársával, Baumgartner Zsolttal mi lesz, azt egyelőre maga az érintett sem tudja.
|