Schumi megölheti a Forma-1-et
[origo] 2004.07.26. 15:02
Félelmetes Michael Schumacher statisztikája a Német Nagydíjat követően: a 35 éves német pilóta a 2004-es Forma 1-es világbajnoki sorozat 12 versenyéből 11-et megnyert. Mindez példa nélküli eredményesség a sportág történetében, és a Time magazinban megjelent írás szerint Schumi nyomasztó fölénye anyagi válságba sodor(hat)ja Bernie Ecclestone száguldó cirkuszát. Szerdán döntés születhet Giancarlo Fisichella ügyében, a Magyar Nagydíjon új pilóta mutatkozhat be.
Woods és Schumacher
Az idősebbik Schumacher fivér 2003-ban a világ legjobban kereső sportolóinak listáján 75 millió dollárral szoros második helyezett volt a golfozó Tiger Woods mögött. A különbség a két megasztár között: Woods korábbi években megingathatatlannak tetsző dominanciája már a múlté, szemben Schumacherével, akinek fölénye - ha lehet - még nyomasztóbb, mint valaha.
A német eddig hat világbajnoki címmel rendelkezik, s a hetediket is nyugodtan oda lehetne adni neki - mindez abszolút rekord. Tízhengeres, 2997 köbcentis, 853 lóerős, szénszálas anyagból készült vörös Ferrarijában oly mértékben közelíti meg a tökélyt, amennyire az csak lehetséges; bizonyos szempontból nem is meglepő, hogy a sportág urai egy kicsit le akarják lassítani a száguldó németet.
Évi 943 millió dollár
A Forma-1 a sport világának egyik - ha nem a - legjövedelmezőbb vállalkozása. Világszinten alkalmanként 350 millió tévénézőt vonzanak a versenyek, miközben a NASCAR ("az amerikai Forma-1") futamait jó, ha húszmillióan nézik. Jóllehet a Forma-1 igazán Európában és Ázsiában népszerű, a világbajnokság szervezői terjeszkedni akarnak Kanada felé, sőt, újabb egyesült államokbeli futamo(ka)t terveznek.
Schumacher nyomasztó fölénye azonban veszélyezteti a nagyra törő elképzeléseket. Szemben Woodsszal - akinek sikersorozata tovább népszerűsítette a golfot, s izgalomba hozta a sportág rajongóit -, Schumacher idei, csaknem százszázalékos győzelmi aránya felettébb untatja a Forma-1 szerelmeseit. Márpedig ha tartósan csökken a versenyek televíziós nézettsége, akkor elapadhatnak a szponzori pénzek. (A Business F1 szaklap becslése szerint évente 943 millió dollárt költenek a multik arra, hogy a nézők lássák a cégük logóit az autókra és a pilóták testére ragasztva.)
"Schumi példa nélküli diadalmenete minden kétséget kizáróan negatív hatással van az izgalmakra" - jegyzi meg Mario Andretti, az utolsó amerikai pilóta, aki Forma-1-es világbajnoki címet szerzett, még 1978-ban. Schumacher egyeduralkodása részben a gépnek tulajdonítható, részben személyes tehetségének. Az általa hajtott Ferrari a mezőny leggyorsabb, legmegbízhatóbb kocsija. A Fiat cég - a Ferrari tulajdonosa - csaknem kimeríthetetlen pénztartalékokkal rendelkezik, évente 450 millió dollárt költ Forma-1-es csapatára, szemben a sor végén kullogó Minardi (Baumgartner Zsolt istállója) által elköltött 35 millióval.
A pénz azonban nem minden. Schumacher rendelkezik például a pilóták között a legrövidebb reakcióidővel. Képességeit zsenge gyermekkorban kezdte el fejleszteni: négy évesen go-kartozni kezdett, s 15 évesen már német junior bajnok volt. Amikor Eddie Jordan, a Forma-1-es Jordan-csapat feje 1991-ben ajánlatott tett Schuminak, a 22 éves fiatalember első nekifutásra megjavította a Jordan-körrekordot. Azóta 207 világbajnoki futamon indult, s vasárnap nyerte a nyolcvanegyediket: 39,1 százalékos győzelmi arány. A jelenleg aktív sofőrök közül Schumi után David Coulthard rendelkezik a legtöbb futamgyőzelemmel, 13-mal...
Schumi más, mint a többiek. A Forma-1-es pilóták rongyrázós, csajozó, botrányoktól sem mentes életstílusát (tisztelet a kivételnek!) megtagadva, a világbajnok feleségével és két gyermekével példás családi életet él svájci birtokán. Róla nincs mit írnia a bulvársajtónak (leszámítva éppen aktuális tetoválását és nátháját), nem szolgáltat témát a kereskedelmi tévécsatornáknak. Munkamániás: naponta négy órát edz. Idegei kötélből vannak, olykor már-már gépiesnek tűnik: tavaly úgy nyerte meg a San Marinó-i GP-t, hogy néhány órával a verseny előtt értesült édesanyja haláláról. "Mára odáig fajult a helyzet, hogy egyetlen, napjainkban versenyző pilótáról sem tudom elképzelni, hogy képes lenne megverni Schumit. Egyszerűen kisebbrendűségi érzés alakult ki bennük" - állítja Jordan.
Szabálymódosítás Schumi ellen?
Pedig a Forma-1 urai szívesen segítenének e komplexus leküzdésében. Jóllehet a világbajnokság most is több tévénézőt vonz, mint bármely más sportág, az is tény, hogy 2000 és 2003 között 13 százalékkal csökkent a sportág nézettsége az összesített francia, német és brit adatok alapján. Az esélyek legalább viszonylagos kiegyenlítése érdekében a FIA, a Nemzetközi Automobil Szövetség a múlt héten javasolta, hogy csökkentsék a motorok méretét, a gumiabroncsok választékát, továbbá kötelezni akarják a csapatokat, hogy az erőforrásokat egy versenynél többször is használják. Mindezek az általános költségcsökkentést, a "kicsik" felzárkóztatását célozzák - ám aligha elegendőek Schumi fölényének megtörésére.
Michael Schumacher - természetesen - tagadja, hogy nyomasztó fölénye ártana a sportágnak. "Egyrészt mindenkit felajzott a Ferrari csodálatos szárnyalása. Másrészt még többen kíváncsiak arra, ki lesz az első, aki megtöri a Ferrari egyeduralkodását" - magyarázza Schumi. Miközben a vetélytársakat kétségtelenül frusztrálja a Ferrari verhetetlensége, Schumacher számára nyilvánvalóan hiúsági kérdés, hogy ne adja meg magát, még ha ellene is alkotnak szabályokat.
"Nem akarok olyan szabályokat, amelyek megkönnyítenék számomra Schumi legyőzését" - mondja Juan Pablo Montoya, a Williams-BMW csillaga, sokak szerint Michael Schumacher legveszélyesebb riválisa. "Akkor és olyan körülmények között akarom legyőzni őt, amikor ereje teljében van, a formája csúcsán." Egy biztos: nem lesz könnyű dolga a kolumbiainak.
|