Dupla Schumacher-uralom Szuzukában
[origo] 2004.10.10. 10:21
Michael Schumachernek nem volt ellenfele a Forma-1-es világbajnokság 17. futamán, a Japán Nagydíjon, a hétszeres világbajnok tükörsima versenyen gyűjtötte be pályafutása 83. trófeáját. A második helyen öccse, Ralf Schumacher, a harmadikon Jenson Button végzett, Jacques Villeneuve ezúttal sem szerzett pontot. Baumgartner Zsolt a 46. körben kicsúszott.
A Ma-on névre keresztelt tájfun jóvoltából olyan történt a Japán Nagydíjon, amire a Forma-1 több mint ötvenéves történetében eddig nem volt példa: egy napon rendezték az időmérő edzést és a versenyt. A kvalifikáción Michael Schumacher nem éppen a legigazságosabb körülmények közepette szerezte meg a pole pozíciót. Persze, arról nem a hétszeres világbajnok tehet, hogy míg a tréning elején nedves volt a pálya, addig az ő gyors köre alatt a nap is kisütött.
Továbbá azt sem lehet elvitatni tőle, hogy pályafutása 63. edzéselsőségével kettőre megközelítette a csúcstartó Ayrton Sennát, mi több, a legendás brazil egy másik rekordját be is állította. A mai naptól Schumacher is elmondhatja magáról, nyolcszor lett edzéskirály egy adott pályán, Sennának ez tízből sikerült Imolában (ott, ahol később halálos balesetet szenvedett...), a kerpeninek tizenháromból Japánban.
Az idei szezon egyeduralkodója mellől öccse, a balesete után újra csúcsformában versenyző Ralf indulhatott, idén először volt arra példa, hogy a testvérpár kibérelte az első rajtsort.
Maga a verseny nem sok izgalmat tartogatott a világbajnok számára, a rajttól a célig dominált, egyetlen pillanatig sem volt veszélyben (idei tizenharmadik) első helye: megint úgy nyert, ahogy akart. Szerencsére a hátsóbb traktusokban akadt néhány előzés és parázs csata, így attól nem kellett tartani, hogy unalomba fullad a viadal. Különösen érdekesnek ígérkezett, hogy a két kerékcserével kalkuláló Jenson Button végül meg tudja-e előzni a hárommal számoló ifjabbik Schumachert, no meg, hogy Szato Takuma mire megy hazai közönség előtt.
A BAR-nak annak dacára sincs oka a panaszra, hogy Button végül nem tudta beelőzni a williamsest, a századik versenyét egy harmadik és negyedik hellyel ünnepelte a csapat. A hazai nézők nagy bánatára Szatónak jutott a rosszabb pozíció, mivel azonban Jacques Villeneuve ismét nem szerzett pontot s Fernando Alonsónak is csak egy ötödik helyre futotta, gyakorlatilag eldőlt, hogy a konstruktőri világbajnokságot a brackleyiek zárják a Ferrari mögött. Szinte elképzelhetetlen, hogy a Renault ledolgozza 16 pontos hátrányát, ehhez valóságos csodának kellene történnie Interlagosban.
A Japán Nagydíj érdekessége volt még, hogy Barrichello és Coulthard valahol összeakadt, igaz, erről a japán tévések lemaradtak, így nehéz feladat előtt áll a versenybíróság, amelynek szándékában áll kivizsgálni az esetet. A mindkét időmérő edzést mért kör nélkül záró Baumgartner Zsoltnak a versenyen sem ment, a Minardi magyar pilótája a 46. körben kiesett.
Noha a Ma-on tájfun végül elkerülte Szuzuka térségét, Japán déli részén óriási pusztítást végzett. 2400 embert kellett evakuálni, a szakemberek szerint tíz éve nem volt ekkora vihar, mint most. Sajnos, halálos áldozatok is vannak, öten veszítették életüket, s öten tűntek el.
Az idő egyelőre száraz és napos Szuzukában (a pályán sincs tócsa), de elképzelhető, hogy később elered az eső. Baumgartner, aki egyik időmérőn sem teljesített mért kört, a boxból rajtol.
Elindult a felvezető kör.
A rajt meglepően sima volt: a Schumacherek maradtak a helyükön, egyedül Button parádézott. Az ötödikről felnyomult a harmadik helyre, míg Webber a harmadikról visszaesett a hatodikra. Az első kör után M. Schumacher, R. Schumacher, Button, Szato, Trulli, Webber, Coulthard, Villeneuve volt a sorrend az első nyolc helyen.
Az utolsó futamán részt vevő Olivier Panis a tizedikről visszaesett a 14. helyre, az élen Schumacherék elléptek a többiektől. Michael előnye 1,6 másodperc volt két forduló után, Ralf három másodperccel vezetett Button előtt.
Villeneuve nem sokáig örülhetett nyolcadik helyének, az egyes kanyarban Fisichella megkínálta egy manőverrel, amit nem tudott kivédeni. A sauberes foglalta el az utolsó pontszerző pozíciót.
Baumgartner négy kör alatt nem tudta utolérni Brunit, Massa a 19.-ről feljött a 16. helyre. Barrichello Panisszal kezdett nagy csatába, Alonso, Räikkönen és Montoya egymással vívtak.
Barrichello az ötödik körben átverekedte magát Panison, Webbert Coulthard vette üldözőbe. Villeneuve a hatodik körben újabb pozíciót veszített, csapattársa, Alonso húzott el mellette.
Button relatíve lassúnak tűnt csapattársához, Szatóhoz képest, ami a "kamikázénak" is feltűnt: a hetedik körben megtámadta csapattársát, s el is ment mellette. Közben óriási csatát vívott a Villeneuve, Räikkönen, Montoya, Barrichello kvartett, centikre haladt egymástól a négy autó. Előbb a finn vágott be a kolumbiai elé, majd a williamses előzött vissza, óriási volt a küzdelem.
Ralf Schumacher volt az első, aki kereket cserélt, a német a tizedik körben állt ki. Példáját Panis is követte. Michael Schumacher öccse kiállásával nagyon megugrott, egycsapásra 17 másodperc lett az előnye a második helyezett Szatóval szemben.
A 11. körben Coulthard hosszú kísérletezések után lenyomta Webbert, Fisichella pedig igazi lesipuskásként szintén faképnél hagyta az ausztrált, aki így visszaesett a kilencedik helyre. Bánatában ki is állt kereket cserélni, Massa, Glock, Bruni és Montoya társaságában.
M. Schumacher a 12. körben megfutotta az addigi leggyorsabbat (1:32.973), miközben Szato a második helyről kiállt tankolni. Barrichello is szervizelt, majd egy körrel később M. Schumacher állt meg néhány pillanatra. A hétszeres világbajnok "természetesen" az első helyre érkezett vissza Button elé, aki még nem volt kint kereket cserélni (lehet, ő csak kétszer fog kimenni).
Alonso és Räikkönen együtt álltak ki, a finn veszített néhány másodpercet, miután rakoncátlankodott autója. Érkezett Button, Coulthard és Villeneuve is, az angol rengeteg üzemanyagot kapott.
A 17. körben Fisichellánál becsúszott egy hiba, az olasz kénytelen volt a kavicságyba kormányozni a Saubert. Vissza tudott evickélni a pályára, de elhagyott néhány alkatrészt. Egy csere után M. Schumacher, R. Schumacher, Szato, Button, Coulthard, Alonso, Trulli, Webber volt az első nyolc sorrendje, az idősebb Schumacher 18 másodperccel vezetett a fiatalabb előtt.
Webber pillanatokig őrizte csak nyolcadik helyét, az egyes kanyarban Montoya rakétaként száguldott el mellette. Gondjai lehetnek, mert rögtön kiállt a boxba.
A huszadik körben Montoya Trullit vette célba, őt egyébként Barrichello hajkurászta. A kolumbiai valósággal tolta lefele a pályáról az olaszt, aki becsülettel állta a sarat. Panis tankolt.
Webbernek valóban gondjai voltak, a 22. körben a boxba gurulva feladta a Japán Nagydíjat. Az élen M. Schumacher 21 másodperccel vezetett öccse előtt, a harmadik Szato hátránya 33 szekundum volt.
A 23. körben Montoya túl erőszakosan próbált elmenni Trulli mellett a sikánban, lesodródott a fűre. Az egésznek az lett a vége, hogy az olaszt nem tudta megelőzni, de elment mellette Barrichello. Aki a célegyenesben egy hatalmas gázfröccs után a toyotást is "megkerülte", így feljött a hetedik helyre. Montoyát Fisichella is megelőzte, Glock kirándult a kavicságyba.
R. Schumacher a 25. körben állt ki másodszor, 7,2 másodperc alatt végzett. Egy fordulóval később Trulli érkezett, még eggyel később M. Schumacher és Szato, azaz a hétszeres világbajnok maradt az élen.
Fisichella a 28., Barrichello és Montoya a 29. körben tankolt, közben kissé szétszakadt a mezőny. 30 kör után M. Schumacher, Button, Coulthard, R. Schumacher, Alonso, Szato, Räikkönen, Barrichello volt a sorrend, Button, Coulthard, Alonso és Räikkönen egyszer volt kint. Barrichello 1:32.730-cal leggyorsabb kört ment.
Coulthard a 32. körben állt ki másodszor, hosszan tankolták a skótot. Többet nem fog kimenni. Alonso sem, aki a 34. körben gurult be a szerelőkhöz, csapattársa, Villeneuve egy fordulóval később érkezett.
Button a 36. körig bírta, visszaért Coulthard elé. Räikkönen tudta le a kötelezőt utolsóként. A 38. körben Glock bemutatott egy újabb piruettet, de szerencséje nem hagyta cserben, így tovább tudott menni. Kicsit leült a verseny.
A 39. körben Barrichello összeütközött Coultharddal (a japán tévések lemaradtak róla...), a Ferrari bal első kereke "kibicsaklott". Barrichello beszenvedte magát a boxba, de integettek neki, ne zavarjon, mert Schumacher érkezik kerékcserére. A brazil erre az egyetlen logikusnak tűnő megoldást választotta, leparkolta a javíthatatlan járművet.
Coulthard sem úszta meg defekttel, ahogy elsőre hinni lehetett, a skót versenye is befejeződött, közben R. Schumacher is letudta harmadik kerékcseréjét. A williamses visszaért Button elé, így megszerezheti a második helyet.
A Barrichello kontra Coulthard esetet a futam után kivizsgálja a versenybíróság.
A 42. körben Szato, Montoya és Fisichella tankolt, a japán a negyedik helyen folytathatta. 45 kör után M. Schumacher 22 másodperccel vezetett öccse előtt, Szato meg folyamatosan a sisakját babrálta, ahogy azt jó pár futammal ezelőtt Buttontól is láthattuk.
A 46. körben Baumgartner kicsúszott, s feladta a Japán Nagydíjat.
Az első nyolcban Fisichella két másodpercre volt Montoyától, ezt leszámítva mindenkinek megnyugtató előnye volt üldözőjével szemben.
Hátrébb Villeneuve és Massa vívott parázs csatát a kilencedik helyért, a brazil próbálkozott jobbról, balról, végül a célegyenesben körbeautózta a '97-es világbajnokot, aki ezúttal sem tudott pontot szerezni.
A leintésig nem változott semmi, nyert Michael Schumacher öccse előtt, a harmadik-negyedik helyen a BAR-Honda végzett Jenson Button, Szato Takuma leosztásban. Ötödik Fernando Alonso, hatodik Kimi Räikkönen, hetedik Juan Pablo Montoya, nyolcadik Giancarlo Fisichella lett. Schumacher hatodszor nyert Japánban.
Michael Schumacher: "Az időmérő edzésen kialakult sorrend nagyban meghatározta a futam esélyeit és eseményeit. Kedvező pozícióból rajtoltam, de az elején még nem sikerült megfelelő előnyt szereznem. Ekkor kiderült, hogy az ellenfeleim is kiválóan felkészültek. A boxkiállások során azonban már tisztult a kép, s később nem is volt gondom." Ralf Schumacher: "Jól sikerült a rajtom, s magam is meglepődtem azon, hogy az elején lépést tudtam tartani Michaellel. Az első boxkiállás után azonban csak az élboly végére kerültem vissza, így már nem lehetett esélyem a győzelemre. De így is kiváló hétvégét zártunk, jó volt az autóm, s a csapatom is kiválóan dolgozott." Jenson Button: "A futam elején gondjaim voltak a tapadással, minden kanyarban küszködtem, ezért ment el mellettem a csapattársam. Szerencsére néhány kör után javult a helyzet, így visszaszereztem a harmadik helyet, igaz, a Schumacher-fivérek ellen már nem volt esélyem."
1. M. Schumacher (német, Ferrari) 1:24:26.985 ó 2. R. Schumacher (német, Williams-BMW) 14.1 mp. hátrány 3. Button (angol, BAR-Honda) 19.6 mp. h. 4. Szato (japán, BAR-Honda) 31.7 mp. h. 5. Alonso (spanyol, Renault) 37.7 mp. h. 6. Räikkönen (finn, McLaren-Mercedes) 39.3 mp. h. 7. Montoya (kolumbiai, Williams-BMW) 55.3 mp. h. 8. Fisichella (olasz, Sauber-Petronas) 56.2 mp. h. 9. Massa (brazil, Sauber-Petronas) 1:29.6 p. h. 10. Villeneuve (kanadai, Renault) 1 kör h. 11. Trulli (olasz, Toyota) 1 kör h. 12. Klien (osztrák, Jaguar-Cosworth) 1 kör h. 13. Heidfeld (német, Jordan-Ford) 1 kör h. 14. Panis (francia, Toyota) 2 kör h. 15. Glock (német, Jordan-Ford) 2 kör h. 16. Bruni (olasz, Minardi-Cosworth) 3 kör h.
Kiesett:
Baumgartner (Minardi-Cosworth) Coulthard (skót, McLaren-Mercedes) Barrichello (brazil, Ferrari) Webber (ausztrál, Jaguar)
Leggyorsabb kör: Barrichello 1:32.730 (30. kör)
Következik az idényzáró Brazil Nagydíj október 24-én.
|