Kilenc Forma-1-es állás vár még betöltésre
[origo] 2004.07.29. 18:00
Kedden és szerdán újabb két (2005-ös) Forma-1-es helyet "foglaltak le", Giancarlo Ficichella a Renault-hoz, Mark Webber a Williamshez kötelezte el magát. Kilenc autó azonban még vár a gazdájára, összeállításunkban az esélyesekről ejtünk szót.
A 2005-ös helyek több mint ötven százaléka elkelt már a Forma-1-ben, van azonban még állás bőven. De menjünk sorjában.
A Ferrarinál természetesen nem lesz változás, Michael Schumacher és Rubens Barrichello is 2006 végéig kötelezte el magát az olasz együtteshez. Jean Todték egyetlen problémája mostanság, hogy a jövőre életbe lépő új szabályok miatt kénytelenek voltak leállítani az új autó fejlesztését, hiszen máig nem tudni pontosan, milyen reguláknak kell majd megfelelni. Az biztos, hogy Ross Brawn szerint kezdhetik elölről a munkát, az F2005-ös bemutatkozására így várhatóan az idény közepéig kell majd várni.
A Renault-nál Jarno Trulli a Német Nagydíj előtt jelentette be, hogy elhagyja az istállót, holott korábban arról írtak a lapok, meghosszabbítják szerződését. Ebből annak ellenére sem lett semmi, hogy Schumacheren kívül eddig csak az olasz nyert futamot idén, helyén a Saubertől elcsábított Giancarlo Fisichella szerepel jövőre (és 2006-ban). Fisichelláért állítólag másfél millió eurót kellett fizetnie Flavio Briatorénak, ezt azonban Patrick Faure sportigazgató cáfolta. A Renault másik autóját továbbra is a spanyol Fernando Alonso vezeti.
A BAR-ról nemrégiben azt pletykálták, a "vezérkar" elégedetlen Szato Takumával, így a japán könnyen az utcán találhatja magát. David Richards csapatfőnök a feltételezést olyannyira abszurdnak találta, hogy cáfolni sem volt hajlandó, Szato helye biztos. Már csak azért is, mert a BAR motorszállítója a Honda, amelynek külön kérésére került a csapatba az ázsiai pilóta... Jenson Button pozíciója is megingathatatlan; az angolról különben az a hír járja, mindent megtesz az összetett második hely megszerzéséért.
A Williams-BMW az év végén mindkét emberétől megválik, Juan Pablo Montoya a McLarenhez, Ralf Schumacher a Toyotához igazol. Egyikük utódja már megvan, a kék-fehérek szerdán jelentették be Mark Webber megszerzését, Sir Frank Williamsnek azonban még valakire le kell csapnia. A választék nagy, felmerült Jacques Villeneuve, Nick Heidfeld, Jarno Trulli és David Coulthard neve, sőt, szó volt Giancarlo Fisichelláról is. Ez egyébként érdekes történet, az olasz és Webber is a fentebb emlegetett Briatore menedzseri köréhez tartozik, aki állítólag kerek perec megmondta a Williamsnek: vagy Fisichella, vagy Webber, leszögezte ugyanakkor, kettejükről együtt ne is álmodozzanak Grove-ban. A legnagyobb esélyes egyébiránt talán Jacques Villeneuve, a kanadai nagyon vissza akar térni, ő viszont meg szokta kérni árát szolgálatainak, s elképzelhető, hogy erre nem lesz kerete a kicsit pénzszűkében lévő Williamsnek (Ralf Schuminak is anyagi viták miatt kellett mennie).
A McLarennél világos minden, mint a Mount Everest hótakarója, Kimi Räikkönen marad, társa pedig a David Coulthardot váltó Montoya lesz. A kolumbiai már alig várja, hogy beülhessen új autójába, egy hazájában tartott sajtótájékoztatón elárulta viszont azt is, nehéz lesz számára a "williamsi búcsú".
A Sauber-Petronas továbbra is igényt tart Felipe Massa szolgálataira, igaz, a Ferraritól érkezett (kiküldött) brazil megtartása vélhetően feltétele annak, hogy a svájciak továbbra is megkapják a maranellói erőforrásokat. A másik helyre annyi a jelentkező, hogy szinte felsorolni is nehéz: szó van a BAR tesztpilótájáról, Anthony Davidsonról, a DTM-es Gary Paffettről (lehet, hogy ő már a Magyar Nagydíj szabadedzésein bemutatkozik, jelenlegi csapata, a Mercedes állná autókázása költségeit), a McLaren-től kiebrudalt Coulthardról, Nick Heidfeldről, Olivier Panisról, a tesztpilóta Neel Janiról, valamint a Forma-3000 Schumacherjéről, Vitantonio Liuzziról is. Utóbbi hasonló "konstrukcióban" szerepelhetne a Saubernél, mint Massa, azaz a jövőbeli szolgálataira állítólag igényt tartó Ferrari tapasztalatszerzés céljából vezényelné Peter Sauber csapatába.
A Toyota néhány héttel ezelőtt csapott le Ralf Schumacherre, azaz a német helye már biztos a kölni központú együttesben. Meg nem erősített hírek szerint csapattársa Trulli lesz (Schumacher is úgy nyilatkozott, ennek a párosításnak örülne legjobban), aláírt szerződése viszont az olasznak még nincs. Igaz, Hockenheimben nagyon nyugodtan és magabiztosan jelentette be, hogy új csapatban folytatja, ő már bizonnyal képben van. A toyotások korábban közölték, Cristiano da Matta és Olivier Panis közül maximum egyik versenyző maradhat, de a dolgok jelenlegi állása szerint mindketten átmennek munkanélkülibe. A pályázók között azért meg kell említeni a nevüket, csakúgy, mint Coulthardét és a tesztpilóta Ricardo Zontáét.
A Jaguar, Jordan és Minardi következő évi terveiről egyelőre semmit sem lehet tudni, ezen három istálló tárgyalni fog mindenkivel, akinek elegendő pénze van a Forma-1-es bohóckodásra. Panis és Coulthard neve a Jaguarral kapcsolatban is felmerült, újra beszélnek a gárdával korábban már összeboronált Alexander Wurzról, valamint zajlanak az egyeztetések a Red Bull-kedvenc Christian Kliennel is. A Ferrari által kinézett Liuzzi is kiköthet végül Milton Keynes-ben, az ő személyes támogatója is a Jaguarral szoros kapcsolatot ápoló osztrák energiaital-gyártó cég.
A Jordan a Minardit faképnél hagyó Wilux esetleges támogatásáért cserébe bizonyítási lehetőséget adhat a holland Christijan Albersnek (DTM), tenyerébe csaphat Jos Verstappen menedzsmentjének, de akár maradhat a jelenlegi Giorgio Pantano-Heidfeld párosításnál is. Mondjuk, az olasz további Forma-1-es részvételére nem érdemes nagy pénzeket tenni, már idén is ki kellett hagynia egy versenyt a fizetési kötelezettségek késedelmes teljesítése miatt, a helyére akkor bedobott német tesztpilóta, Timo Glock viszont "teljes munkaidős" állást kaphat, ha talál magának egy tőkeerős szponzort. Suttognak Ralph Firman és Justin Wilson visszatéréséről is, a lényeg, hogy sok pénz folyjon be a kasszába.
A Minardinál nagyjából ugyanazokat a neveket sorolhatjuk fel, mint egy bekezdéssel ezelőtt, kiegészítve természetesen Baumgartner Zsolttal, Gianmaria Brunival és a tesztpilóta Bas Leindersszel. A kiscsapatnál senkinek sincs bérelt helye, az egyre súlyosbodó anyagi gondok miatt akár az is helyet kaphat, aki a legtöbbet ajánlja. Így megtörténhet, hogy noname sorozatból, noname pilótát igazol majd Paul Stoddart, pénz beszél, kutya ugat alapon. Baumgartner menedzsere, Frank Tamás az indianapolisi pontszerzést követően elmondta, amúgy is tovább szeretnének lépni, nevet ugyan nem mondott, de valószínűleg a Jaguarra gondolt. A magyar versenyző nevét nyugodtan odabiggyeszthetjük tehát néhány sorral feljebb is.
|