Kimi a csapat taktikájának köszönhetően vesztette el 2. helyét
[origo] 2004.09.26. 15:18
Hihetetlenül izgalmasan alakult a Forma-1 történetének első Kínai Nagydíja, erről a végeredmény tanúskodik igazán: az első három helyezettet 1,4 másodperc választotta el a célban. Nyert a világbajnoki második helyét végképp bebiztosító Rubens Barrichello Jenson Button és Kimi Räikkönen előtt, a defekttel, megpördüléssel sújtott Michael Schumacher az utolsóról csak a 12. helyig jutott. Baumgartner Zsolt három kör hátránnyal 16. lett.
Kezdjük történetünket egy érdekességgel, a Ferrari az elmúlt öt évben minden újonnan bemutatkozó pályán megszerezte a győzelmet: az 1999-es Malajziai Nagydíjat Eddie Irvine nyerte, a 2000-es amerikai, valamint a 2002-es német (a teljesen átépített hockenheimi pályán rendezett) futamot Michael Schumacher. A hétszeres világbajnok a Bahreini Nagydíjon sem talált legyőzőre, míg most Kínában Rubens Barrichello diadalmaskodott.
Olyan versenyen, amelyre egy rossz szavunk sem lehet: izgalmas volt, előzést is láthattunk bőven, nem véletlen, hogy gyakorlatilag mindenki az egekig magasztalta a pályát. Biztosak lehetünk benne, sokszor fog még a mezőny Sanghajba utazni, de nem valószínű, hogy a mostani viadal után ezt bárki is bánná.
Az ugyanis nem túl sűrűn fordul elő, hogy az első három helyezettet mindössze 1,4 másodperc válassza el a célban, itt bizony az utolsó pillanatokban is lehetett izgulni. Button megfogja-e Barrichellót, az angolt utoléri-e Räikkönent, ezek voltak az utolsó körök nagy kérdései, s noha a válasz mindkét esetben nem, elsőre azt lehetett hinni, a finn (akinek stratégiáját menet közben megváltoztatta a McLaren) előbb haladt át a célvonalon, mint Button.
Michael Schumachernek semmi nem jött össze ezen a vasárnapon, előbb megpördült, majd defektet kapott, hétszeres világbajnokként így csak a 12. hely jutott neki, s még az a csúfság is megesett vele, hogy lekörözte csapattársa. Ennél azért az elrontott időmérő és motorcsere (azaz utolsó rajthely) ellenére is többet várt magától, de hogy ne búcsúzzon teljesen rossz szájízzel Kínától, az utolsó körben pályacsúcsot futott.
Mellesleg ami neki nem sikerült, az összejött Szato Takumának: a japán autójában még a pénteki szabadedzések után cseréltek motort, csak a 18. helyről indulhatott, mégis behozta a BAR-t a hatodik helyre. Ettől azért még senki ne higgye azt, hogy jobb pilóta Schumachernél.
És ha már BAR: a brackleyi istálló növelte előnyét nagy ellenfelével, a Renault-val szemben, a francia istállónak csak Fernando Alonso volt képes pontot szerezni. Briatore hiába vetette be az adu ászként szerződtetett Jacques Villeneuve-öt, a '97-es világbajnok csak a 11. helyen ért célba, így a nagy fogadkozások ellenére nem tudott odacsapni excsapatának. A másik visszatérő, Ralf Schumacher jó eredményt érhetett volna el, David Coulthard azonban "kiejtette".
Szombaton bebizonyosodott, Michael Schumacher is emberből van, a hétszeres világbajnok szimpla vezetői hiba miatt elrontotta az időmérő edzést. Eredetileg úgy volt, a 17. helyről rajtolhat, csakhogy a Ferrari úgy döntött, biztos, ami biztos, motort cserél autójában. A szabályok szerint ez az utolsó helyre sorolást jelenti (a boxból indult), de esetében ez nem osztott, nem szorzott: így is, úgy is hátulról kellett (volna) felzárkóznia. Szato Takuma, akit motorcsere miatt szintén hátra soroltak, a futam előtt azt mondta, eljátszottak a boxutcából való rajtolás gondolatával, de végül elvetették az ötletet.
Most következzen a futam részletes történése:
Elindult a felvezető kör.
Rubens Barrichello remekült rajtolt, megtartotta első helyét, Alonso pedig jó szokásához híven a hatodikról előrelépett a harmadik helyre. Massa megelőzte Buttont, hátul Panis beragadt, mögüle valósággal kivágódott Montoya. Az első kör után Barrichello, Räikkönen, Alonso, Massa, Button, Fisichella, R. Schumacher, Coulthard volt a sorrend. Baumgartner megelőzte Brunit, s feljött a 18. helyre.
A második körben Webber megelőzte Villeneuve-öt, Schumacher pedig megkezdte a felzárkózást: pillanatok alatt utolérte Brunit. Barrichello közel két másodpercesre növelte előnyét az élen.
A 13. kanyarban Massa lesodródott az ideális ívről, a mögötte loholó Button így könnyedén megelőzhette. A hosszú egyenes végén a brazil megpróbálta visszaszerezni pozícióját, de nem járt sikerrel.
Massa nyakára megérkezett Fisichella is, a negyedik körben az olasz majdnem eltolta csapattársát. Schumacher megelőzte Brunit és Baumgartnert is, de folyamatosan nőtt a hátránya Barrichellóhoz képest.
Massa lelassult, valóságos kis vonat alakult ki mögötte, a hosszú egyenesben el is ment mellette Fisichella és Ralf Schumacher. Kis híján Coulthard is beelőzte, a skótot azonban nagy nehezen maga mögött tudta tartani.
Räikkönen utolérte Barrichellót (fél másodperc), Button megérkezett Alonsóra, két izgalmas csata alakult ki az élen. Hat kör után Schumacher 17. volt, Panis mögött autózott.
A hetedik körben, a hosszú egyenesben Button elhúzott Alonso mellett, a spanyol próbált visszatámadni, de az angol nagyon figyelt. Räikkönen továbbra is tapadt Barrichellóra, Button pedig pillanatok alatt ellépett Alonsótól.
Massa időközben visszaesett a kilencedik helyre, Coulthard és Zonta is elé verekedte magát. Nyolc kör után Barrichello, Räikkönen, Button, Alonso, Fisichella, R. Schumacher, Coulthard, Zonta, Massa, Webber, Villeneuve, Montoya volt a sorrend, Schumacher a 17. helyen haladt.
Villeneuve és Montoya között történt egy helycsere, de másodpercek alatt minden visszaállt a régibe. A tizedik körben Barrichello 1:33.782-re faragta a pályacsúcsot (korábban Button jeleskedett ebben a műfajban).
A kerékcseréket Massa és Panis kezdte, Schumacher így feljött a 16. helyre. Barrichello 1:33.501-re javított. Bruni autójával történt valami, alaposan lelassult, ki is ment a boxba, ahol néhány másodpercre feltartotta Fisichellát. Az olaszon kívül Coulthard, Zonta és Klien is kint volt.
Amint Klien visszament a pályára, összekoccant Schumacherrel, az osztrák nem igazán akarta elengedni a hétszeres világbajnokot. A 12. körben Barrichello és Räikkönen együtt ment ki a boxba, a sorrend nem változott. Amíg velük vacakoltak a mérnökök, Buttont repesztett egy leggyorsabb kört.
Klien feladta a futamot (talán mégsem volt olyan pici az az ütközés), Alonso kiállt üzemanyagért. Button újabb villámgyors kört ment, Schumacher feljött a tizedik helyre.
Button a 14. körben állt ki új gumikért, tíz másodpercig "vesztegelt". Így nem tudta meglepni Barrichellót és Räikkönent, de várhatóan jóval később fog kiállni náluk. Az első helyet R. Schumacher vette át.
A 15. körben R. Schumacher kiállt kereket cserélni, bátyja pedig a hosszú egyenesre ráfordító kanyarban megpördült. A versenyt folytatni tudta, Fisichella és Coulthard azonban elment mellette.
Coulthardot egy kör múlva visszaelőzte a német, s rátapadt Fisichellára. A 17. körben Montoya kiállt tankolni, ekkor már csak M. Schumacher, Szato és Heidfeld nem volt kint. A hétszeres világbajnok újabb kör elmúltával Fisichellát is faképnél hagyta (óriási száguldásba kezdett), s Heidfeld kiállásával feljött a hetedik helyre.
Schumacher a 18. körben 1:32.627-es időt ment (óriási pályacsúcs, két másodperccel volt gyorsabb Barrichellónál), Szato kiállt kereket cserélni. Egy csere után Barrichello, Räikkönen, Button, Alonso, R. Schumacher, M. Schumacher (0), Fisichella, Coulthard volt a sorrend.
Schumacher 1:32.576-ot ment, valószínűleg kerékcsere előtti hajrát mutatott be. Utolérte öccsét, akit a hosszú egyenesben megelőzött, majd kirobogott a boxba. Kilenc másodperc után mehetett vissza a pályára, Villeneuve mögé, a 14. helyre érkezett. Az élen közben nem változott a helyzet, Barrichello fél másodperccel vezetett Räikkönen előtt, a finn nyolc és fél másodperccel előzte meg Buttont.
"Még meg kell néznem a visszajátszást, de Michael nekem jött, s eltört a felfüggesztés" - nyilatkozta Klien. Villeneuve-nek szóltak rádión, lépjen oda kicsit, különösen az első szektorban.
A 24. körben Panis és Baumgartner kiállt kereket cserélni. Egy fordulóval később Zonta vizitált a szerelőknél, Schumacher nem nagyon tudott közelebb kerülni régi riválisához, Villeneuve-höz.
A nyolcadik helyről kiállt Massa is, majd a második Räikkönen, aki kevés üzemanyagot kapott. Érkezett Fisichella, Barrichello meg rálépett a gázpedálra: 1:32.455-ös pályacsúcsot ment. Két körrel később állt ki, mint a finn, szintén kevés benzint kapott, s simán visszaért elé. Az első helyet Button vette át.
A 31. és 32. kört nagyon meghúzta Button, de nem állt ki kereket cserélni. M. Schumacher egy másodpercen belülre került Villeneuve-höz képest. Button a 33. körben sem ment ki (Alonso igen), 1:33-on belülre került, így eldőlt, a második egyben utolsó cseréje is lesz.
R. Schumacher egy körrel bírta tovább, mint Alonso, éppen a spanyol mögé érkezett vissza. Button végül a 35. körben állt ki, ugyanakkor, amikor M. Schumacher bal hátsó defektet kapott, s mehetett ki a boxba. Semmi nem akar összejönni a hétszeres világbajnoknak.
Räikkönen harmadik cseréjét Button kiállására reagálva előrehozta a McLaren, de a finn nem tudott visszaérni a BAR-os elé.
Baumgartner az egyes kanyarban megpördült (tovább ment), Ralf Schumachert pedig David Coulthard a hosszú egyenes végén hátulról megtolta. A Williams futóműve tönkrement, s a németnek fel kellett adnia a futamot. Coulthard bal első defekttel megúszta az ütközést.
Szato és Montoya is kereket cserélt, a versenybíróság vizsgálni kezdte a Ralf Schumacher kontra Coulthard esetet. Barrichello 25 másodpercesre növelte előnyét Buttonnal szemben, így belefér neki még egy kerékcsere. Ralf Schumacher igencsak dühösen sétálgatott a boxban.
A 41. körben Baumgartner harmadszor is kiállt a boxba, csapattársa, Bruni elvesztette bal első kerekét. Rádión utasították, hagyja el az ideális ívet.
A 42. körben tudta le Barrichello harmadik kiállását, s egészen kényelmesen, nyugodtan visszaért az első helyre. A Ferrarit stratégiában nagyon nehéz megverni. Tankolt Fisichella is, így elveszítette negyedik helyét.
Bruni feladta a Kínai Nagydíjat.
43 kör után M. Schumacher a 12. helyen haladt, kilenc másodpercre volt Villeneuve-től. A sorrend Barrichello, Button, Räikkönen, Alonso, Massa, Montoya, Szato, Fisichella volt. Egészen addig, amíg Massa ki nem állt tankolni, visszaesett a nyolcadik helyre.
Villeneuve hibázott, elhagyta a pályát, így Schumacher utolérte a kanadait. 337-et ment a hosszú egyenesben, de nem tudott bebújni a '97-es világbajnok mellé. Egy körrel később viszont igen, Villeneuve keménykedett kicsit, de hagyta tovahaladni Schumachert, aki eztán rögtön kiment a boxba. Schumacher (akit így lekörözött Barrichello...) presztízst csinált Villeneuve lehagyásából. A kanadai Webbert vette üldözőbe.
Hat körrel a leintés előtt Räikkönen három másodpercre közelítette meg Buttont, aki négy másodperccel autózott Barrichello mögött. Három forduló alatt Räikkönen két másodpercre faragta a különbséget, Barrichello pedig kicsit rákapcsolt.
Kettővel a vége előtt 1,1 másodpercre csökkent Räikkönen hátránya, Barrichello utolérte Villeneuve-öt, aki úriemberként feladta Webber üldözését, s elengedte a brazilt. Az utolsó körben a rendkívül szoros meccset vívó Buttont és Räikkönent is, a nagy csata ellenére a sorrend nem változott a két "harcos" között. Az első Kínai Nagydíjat Rubens Barrichello nyerte, második Jenson Button, harmadik Kimi Räikkönen lett. A dobogósok között 1,4 másodperc (!) volt a különbség, Button négy tizeddel Räikkönen előtt ért be. Negyedik Fernando Alonso, ötödik Juan Pablo Montoya, hatodik Szato Takuma, hetedik Giancarlo Fisichella, nyolcadik Felipe Massa lett, a brazil az utolsó körben kőkemény csatát vívott Coultharddal a pontszerző helyért. A csattanót a 12. Michael Schumacher szolgáltatta, aki az utolsó körben 1:32.238-as pályacsúcsot ment.
Barrichello a célba érkezés után a gumi szemcsésedésére panaszkodott a csapatrádión, mellesleg majd kicsattant a boldogságtól.
Nyilatkozatok:
Rubens Barrichello: "Szenzációs volt! Tudtuk, hogy gondjaink lehetnek a gumikkal, de végül remek munkát végeztek az autón. Kitartottak a végsőkig, így megnyerhettem zsinórban második futamomat. Remekül rajtoltam, az első körökben ugyanakkor kicsit gyorsabban is mehettem volna. A végén már próbáltam kímélni a szemcsésedő gumikat, kicsit nehéz volt pályán tartani az autót, s egy másodpercet Villeneuve lekörözésénél is veszítettem. De összejött a siker, s ez a lényeg!"
Jenson Button: "Nagyon kemény verseny volt, főleg, mert tudtam, én csak kétszer fogok kimenni, míg a többiek háromszor. Mentálisan nagyon erősnek kell lenni ehhez, igaz, fizikailag sem volt kutya a sok benzin miatt kissé alulkormányozott autót nagy sebességnél a pályán tartani. Nem tudtam, hogy Rubens tényleg lelassult, vagy csak visszavett, én csak Kimire figyeltem. A végén még rá tudtam tenni egy lapáttal, elégedett vagyok a második hellyel."
Kimi Räikkönen: "Az autó végig nagyon jó volt. Kockáztattunk, nem jött be, de hát azért versenyzik az ember, hogy nyerjen, nem pedig, hogy második legyen. Néhány körrel a leintés előtt a gumik nagyon rosszul kezdtek viselkedni, aggasztó volt a helyzet, összességében azért boldog vagyok. Mindent megtettem, hogy megelőzzem Jensont, de nem tudtam elég közel kerülni hozzá."
Íme a puszta tények:
1. Rubens Barrichello (brazil, Ferrari) 1:29:12.420 ó (átlag: 205,185 km/h) 2. Jenson Button (angol, BAR-Honda) 1.035 mp hátrány 3. Kimi Räikkönen (finn, McLaren-Mercedes) 1.469 mp h. 4. Fernando Alonso (spanyol, Renault) 32.510 mp h. 5. Juan Pablo Montoya (kolumbiai, Williams-BMW) 45.193 mp h. 6. Szato Takuma (japán, BAR-Honda) 54.791 mp h. 7. Giancarlo Fisichella (olasz, Sauber-Petronas) 1:05.464 p h. 8. Felipe Massa (brazil, Sauber-Petronas) 1:20.080 p h. 9. David Coulthard (skót, McLaren-Mercedes) 1:20.619 p h. 10. Mark Webber (ausztrál, Jaguar-Cosworth) 1 kör h. 11. Jacques Villeneuve (kanadai, Renault) 1 kör h. 12. Michael Schumacher (német, Ferrari) 1 kör h. 13. Nick Heidfeld (német, Jordan-Ford) 1 kör h. 14. Olivier Panis (francia, Toyota) 1 kör h. 15. Timo Glock (német, Jordan-Ford) 1 kör h. 16. Baumgartner Zsolt (Minardi-Cosworth) 3 kör h.
Kiesett:
Gianmaria Bruni (olasz, Minardi-Cosworth) Ralf Schumacher (német, Williams-BMW) Ricardo Zonta (brazil, Toyota) Christian Klien (osztrák, Jaguar)
Leggyorsabb kör: M. Schumacher 1:32.238 (56. kör)
Következik: Japán Nagydíj, október 10.
|