A Ferrari állandó küzdelemben áll a szabályokkal...
origo 2006.03.11. 23:54
Egyre többen kérdőjelezik meg a Ferrari 248 F1-es modell hátsó szárnyának törvényességét, bár a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) technikai delegátusa szerint az új szárnyelem minden tekintetben kielégíti a szabályokat.
A figyelem középpontjába a Ferrari került, akik a riválisok szerint illegális hátsó szárnyat használnak új modelljükön. Egyes források szerint ugyanis a 248 F1-es hátsó szárnyeleme bizonyos erőhatásokra meghajlik, mellyel az autó aerodinamikai tulajdonságai javulnak.
A Technikai Szabályzat azonban a mozgó aerodinamikai elemek használatát szigorúan tiltja.
A szárnyakat a FIA különböző teszteljárásokkal ellenőrzi, miközben az autó helyzete nem változik. Különböző nehezékeket helyeznek el a szárnyakon, melyek hátul maximálisan 5, míg elől 2 millimétert mozdulhatnak.
A legnagyobb problémát azonban az okozza, hogy egyes csapatok a hírek szerint úgy tervezik meg elemeiket, hogy azok gond nélkül átcsússzanak az ellenőrzéseken, míg a versenyen komoly előnyt jelenthetnek ellenfeleikkel szemben – amit a FIA már nem monitoroz.
A FIA technikai delegátusa, Charlie Whiting és Jo Bauer szombat délelőtt a Ferrari boxában járt, hogy szemügyre vegye a 248 F1 hátsó szárnyát, melynek használatára végül rábólintottak.
Bár a FIA engedélyezte a szárnyak használatát, a Renault technikai igazgatója, Pat Symonds elmondta, abszolút nincs megelégedve a helyzettel. „Nem vagyok elégedett” – mondta a technikai delegátus véleménye után.
„Mindenki tudja, hogy mit lehet, és mit nem. Lehetnek speciális szabályok a különleges elemekre, de végeredményben van egy általános szabályozórendszer, mely kimondja, hogy milyenek lehetnek a szárnyak. Szerintem viszont vannak olyan csapatok, melyek nem ilyen elemeket használnak.”
Ha a helyzet tovább súlyosbodik, a FIA közbeléphet. A Forma-1 szabályai ugyanis kimondják, hogy a Nemzetközi Automobil Szövetség további teszteket végezhet el az autókon annak érdekében, hogy kiszűrje a menet közben mozgó aerodinamikai elemek használatát.
|